Take it slow: GOESTO

 

Fast fashion ligt onder vuur. De Zara’s en H&M’s van deze wereld hebben mode betaalbaar gemaakt. Maar de alsmaar wisselende, uiterst trendgevoelige collecties werken ook wegwerpgedrag in de hand. En shirtjes en jurken die voor de prijs van een cappuccino in de winkelschappen hangen, roepen bij steeds meer mensen associaties op met kinderarbeid en ingestorte textielfabrieken.
 

Slow fashion afficheert zich als duurzaam, hoogwaardig alternatief voor de goedkope trendcollecties van Primark en consorten. Centraal staat een tijdloos ontwerp voor een product van hoge kwaliteit dat lang kan meegaan. Slow fashion-designers hebben dan ook een voorkeur voor simpele silhouetten in basiskleuren. Bij slow fashion-labels zijn bovendien klassiekers te vinden die in bijna elke garderobe een plek verdienen. Zoals de little black dress, het T-shirt, de jeans, de trenchcoat en het witte overhemd.

GOESTO is duidelijk een slow fashion brand.  De luxe Italiaanse kwaliteitsstoffen gecombineerd met uitgelijnde silhouetten, dikwijls in 1 kleur, zorgen dat ervoor dat de kledingstukken in jouw kast voor een lange tijd een plaatsje verdienen.
 

Slow = sustainable?

De milieuvoordelen van slow fashion liggen voor de hand. Doordat kledingstukken langer meegaan, hoeven minder nieuwe producten te worden gemaakt. Dat betekent minder verbruik van grondstoffen en energie – en minder afval en broeikasgassen. Bovendien zijn bij slow fashion-collecties de risico’s van dubieuze arbeidsomstandigheden kleiner, omdat geen sprake is van de ultrakorte levertijden van fast fashion.
 

Slow scoort bij breed publiek

Slow fashion scoort hoog als het gaat om goede kwaliteit en lange levensduur. En de seizoensoverstijgende items zijn bovendien onderling eenvoudig te combineren én makkelijk te mixen met meer uitgesproken, trendgevoelige items. Dit soort voordelen is niet alleen aansprekend voor ecofashionista’s, maar voor een veel breder publiek van kwaliteitsbewuste consumenten.

 

En die klantengroep groeit, zo constateerde ING al in 2013. In de VS en Engeland zijn steeds meer consumenten bereid (iets) meer te betalen voor kwaliteitskleding. Niet alleen kapitaalkrachtige dertigers en veertigers, maar juist ook jongeren met een krappe portemonnee nemen meer weloverwogen aankoopbeslissingen.

 

Neem het opvallende succes van het Amerikaanse slow fashion-platform Zady.com. Binnen zes maanden na de start in augustus 2013 haalde het een miljoeneninvestering binnen en sierde het de covers van kranten zoals The Wall Street Journal. Inmiddels voert Zady.com meer dan 150 slow fashion-designers – naast het eigen merk – en zijn er plannen voor uitbreiding buiten de VS.

Principes

 

Slow fashion moet volgens Slow design-pionier Carolyn Strauss voldoen aan zes principes: reveal, expand, reflect, engage, participate, evolve. Slow vraagt dan ook om een transparant productieproces (reveal). De term duurzaamheid hoeft daarbij niet te vallen.

 

Please reload

Uitgelichte berichten

GOESTO: The New Standard

November 12, 2016

1/6
Please reload

Recente berichten

November 12, 2016

November 10, 2016

November 1, 2016

Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags
Volg ons
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon