Twist&Mix Concept Store: Wat is een conceptstore?


Google op het woord ‘conceptstore’ en je vindt verschillende soorten definities. Toch mis ik een cruciaal onderdeel van een geslaagd winkelconcept in al deze omschrijvingen: de rol van de eigenaar.

Een conceptstore is een winkel die is gebaseerd op een bepaalde levensstijl. Niet alleen op de levensstijl van de doelgroep, maar ook van de eigenaar. Het productassortiment is vaak niet meer gebonden aan één segment. Vaak zie je in conceptstores een mix van branchevervagende producten die aansluiten bij het thema van de winkel. Maar wat een conceptstore in mijn ogen zo bijzonder maakt, is dat het concept is ontstaan vanuit de passie en visie van de eigenaar achter de winkel, zoals de Twist & Mix Concept Store in Driespoort Shopping, waar 'goesting in het leven' centraal staat als concept.

Miniwarenhuizen In een tijd waar webshops en e-commerceplatformen als paddenstoelen uit de grond schieten en waar online shoppen is geïntegreerd in het huidige consumentengedrag, wordt de behoefte naar onderscheid bij fysieke winkels alleen maar groter. Wij zijn als consumenten lekker verwend en willen continu geprikkeld blijven. Daarom zie je bij concepstores vaak ook een mix van verschillende disciplines. Zoals mode, interieur, food en kunst. Zie het als miniwarenhuizen waar je een allegaartje vindt van producten die aansluiten bij een bepaalde levensstijl. Dat klinkt wellicht makkelijker dan het is. Een concept bedenken en dat vervolgens succesvol uitrollen is een vak apart en niet aan iedereen besteed. Het is niet alleen een kwestie van vorm, maar ook van inhoud. En die inhoud valt en staat met de visie, stijl, (retail)kennis en persoonlijkheid van de eigenaar.

Een uitgekauwde term In de afgelopen jaren zijn er veel conceptstores bijgekomen – met name in Parijs, Brussel, Barcelona en Berlijn als de grootste broedplaats. Het is een logisch gevolg op een ontwikkeling die zijn succes bewijst. Maar helaas ook één met een valkuil. Steeds vaker zie je dat het een kunstje wordt om een winkel vol te stoppen met ‘bijzondere’ producten en daar vervolgens het label conceptstore aan te hangen. De markt van de conceptstores raakt langzaam verzadigd. En als je het mij vraagt is de term conceptstore een term die alweer langzaam op zijn retour is. Sterker nog, ik gebruik de term zelf liever niet. Grote kans dat je straks de termen ‘themastores’, ‘designstores’ en ‘brandstores’ steeds vaker voorbij gaat zien komen.

Hype Een echt goede conceptstore is naar mijn idee een winkel die is ontstaan vanuit een bepaalde passie en visie van de eigenaar. Daarbij is het de kunst om in dat allegaartje van producten een thema, stijl en focus aan te brengen. Door bijvoorbeeld een niche op te zoeken, en (duurzame) producten te verkopen die je niet in de grote ketens kunt vinden. Juist daarmee trek je de klanten naar jouw winkel toe. Als je je continu op die manier weet te onderscheiden zonder concessies te doen aan je persoonlijke handtekening, dan ben je wat mij betreft een blijvertje.

De kracht van de eigenaar

Een echt goede conceptstore is er wat mij betreft één die terug kan grijpen naar die basis en die zijn persoonlijke stempel weet te drukken op de uitstraling van zijn winkel, het contact met de klanten en de producten die hij verkoopt. Want zeg nou zelf. Kies je liever voor een keten met massaproducten waar de grote pief de namen niet kent van zijn medewerkers? Of voor een winkel waar de eigenaar nog achter de toonbank staat, die zijn producten zorgvuldig heeft uitgezocht en die er ook nog iets over kan vertellen? Conceptstore of niet – een goede winkel is voor mij een winkel met een eigen persoonlijke handtekening – een winkel met een soul.

Altijd welkom!

#goesting #nails #internationaal #kleuren #driespoortshopping #goodfeelings #verbinden #goesto #lef #leven #lachen #belgisch #vriendinnen

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon